We zijn er! - Reisverslag uit Nieu-Bethesda, Zuid-Afrika van Irene Groenendaal - WaarBenJij.nu We zijn er! - Reisverslag uit Nieu-Bethesda, Zuid-Afrika van Irene Groenendaal - WaarBenJij.nu

We zijn er!

Blijf op de hoogte en volg Irene

05 Oktober 2017 | Zuid-Afrika, Nieu-Bethesda

Daar zijn we dan eindelijk. Op dinsdag 3 oktober, na een lange vliegreis werden we op Port-Elizabeth onthaald door onze begeleider en huisgenoot Francois. Daarna vervolgde we onze weg per auto langs het Afrikaanse landschap dat steeds leger en droger werd. Hier zagen we voor het eerst wilde aapjes en genoten we van het weidse uitzicht in de zogenaamde Karoo..

Na een boodschappenstop in Graaff-Reinet reden we door naar Nieu-Bethesda. Dit is een klein dorp met ongeveer 700 inwoners. Het ligt in een kleine bergvallei onder de Compassberg (2502m). Het is hier, in vergelijking met de rest van de Karoo omgeving, groen omdat er na het regenseizoen een rivier doorheen loopt.

Als welkomsmaal bakte Francois voor ons een Koedoesteak op de braai, wat na zo'n lange reis best wel heel lekker smaakte.

Dezelfde avond brak er een onweersbui los en begon het flink te regen. Het ging zo hard dat de elektriciteit uitviel en we in het donker zaten. Met wat gezellige kaarsjes aan hebben we nog lang nagepraat, om daarna in een opgemaakt bedje in slaap te vallen.

Vroeg in de ochtend sprongen de lampen weer aan. Nu konden we pas echt zien op wat voor mooie plek we zitten. We horen de Ibis roepen en er lopen paarden en ezels door het dorp.
Francois heeft ons een rondleiding gegeven langs het museum, de lokale minisupermarkt, de restaurantjes en de bierbrouwerij. Verder zijn we al druk bezig met het verwerken van de GPS data die Francois al over Elandantilopen heeft verzameld.

Alles is anders, maar het is hier prachtig en langzaam beginnen we een beetje te landen.

• 05 Oktober 2017 - 16:11

Koos:

Hallo Irene,

Wat een leuk welkom in een prachtig land!

En erg leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie project!

• 05 Oktober 2017 - 16:37

Oma Manuela:

Zo leuk om mee te kunnen leven! En heel fijn dat je er ook foto's bij zet; dan zie je het voor je.
    Is het goed om te liken via Facebook, of heb je dat liever niet?
    En is het daar nu ook warmer dan in Nederland?

• 05 Oktober 2017 - 16:46

Irene Groenendaal:

Ha paps en oma. Leuk dat jullie meekijken! We houden de blog graag op deze site omdat Van Hall dat graag wil. Het is de afgelopen dagen nog een beetje koud geweest, maar langzaam wordt het hier zomer. Morgen is het 26 graden en gaan we de eerste autotocht door ons onderzoeksgebied doen.

• 05 Oktober 2017 - 20:41

Wilma:

Hoi Irene,

Het begin van vast een mooi avontuur. En direct aan het werk :)
    Succes en veel plezier. En dank voor de mooie foto's, het kunnen er niet genoeg zijn!

• 06 Oktober 2017 - 23:07

Eveline:

Hi Irene,
    Je moeder en oma attendeerden me op je blog. GAAF om te lezen en zien, zeg! Hele goede tijd gewenst daar! Wie weet leren wij hier spelenderwijs nog wat Afrikaans :) En de dieren die je noemt moet ik ff googlen. Leuk om zo een beetje mee te kunnen reizen zonder er geld voor te hoeven betalen :) Groetjes Eveline

• 12 Oktober 2017 - 21:42

Monique Bruggen Van:

Super Irene, dat we zo mee kunnen leven met jullie avontuur daar!
    Heel veel succes en genieten he?!

• 13 Oktober 2017 - 13:49

Opa En Oma Groenendaal:

Shalom Irene.

Hebben jullie het weekend ook vrij? Zijn jullie het veld al in geweest?
    Wij hebben net de Feestdagen achter de rug.We zijn naar verschillende Loofhutten geweest.
    Heel gezellig. liefs van Opa en Oma.